יעד מספר 11:

ערים וקהילות מקיימות

יעד מספר 11:

ערים וקהילות מקיימות

מטרות

11.1   עד לשנת 2030, להבטיח גישה לכל למגורים ושירותים בסיסיים הולמים, בטוחים וברי השגה, ושדרוג שכונות עוני.

11.2   עד לשנת 2030, מתן גישה למערכות תחבורה בטוחות, ברות השגה, נגישות וברות קיימא לכל, שיפור הבטיחות בדרכים, בייחוד באמצעות הרחבת התחבורה הציבורית, עם מתן תשומת לב מיוחדת לצרכים של אלה הנמצאים במצבים פגיעים, נשים, ילדים, אנשים בעלי מוגבלויות ואנשים מבוגרים.

11.3   עד לשנת 2030, שיפור העיור המכליל ובר הקיימא והיכולות לתכנון וניהול משתתף, משולב והתיישבות אנושית ברת קיימא בכל המדינות.

11.4   חיזוק המאמצים להגנה ושמירה על התרבות והמורשת העולמית.

11.5   עד לשנת 2030, הפחתה משמעותית של מספר האנשים שנפטרו ושהושפעו והקטנה ב-Y% של הפסדים כלכליים לתמ"ג אשר נוצרו בשל אסונות, ובכלל זה אסונות הקשורים במים, בדגש על הגנה על עניים ואנשים הנמצאים במצבים פגיעים.

11.6   עד לשנת 2030, הפחתת ההשפעה הסביבתית המשמעותית לנפש של ערים, ובכלל זה על ידי מתן תשומת לב מיוחדת לאיכות האוויר וניהול עירוני ואחר של פסולת.

11.7   עד לשנת 2030, מתן גישה אוניברסלית לשטחים בטוחים, מכלילים ונגישים, ירוקים וציבוריים, במיוחד עבוד נשים וילדים, אנשים מבוגרים ואנשים בעלי מוגבלויות.

11.8   תמיכה בקשרים חיוביים כלכליים, חברתיים וסביבתיים בין אזורים עירוניים, פריפריאליים, וכפריים על ידי חיזוק תוכנית הפיתוח הלאומית והאזורית.

11.9   עד לשנת 2020, הגדלה של X% במספר הערים וההתיישבויות המאמצות ומטמיעות מדיניות ותוכניות משולבות כלפי כוללנות, יעילות במשאבים, הפחתת שינויי האקלים והתאמה אליהם, עמידות בפני אסונות, פיתוח והטמעה בהתאם לניהול הוליסטי של סכנות מאסונות על פי תוכנית מסגרת היוגו הקרובה, בכל הרמות.

11.10  תמיכה במדינות הכי פחות מפותחות, בכלל זה דרך סיוע פיננסי וטכני, לבניינים ברי קיימא ועמידים המנצלים חומרים מקומיים.

המגזר העסקי נרתם לעשייה

עד לשנת 2050, 70% מאוכלוסיית העולם תתגורר בערים, ובכך הופכות הערים להיות חיוניות בהשגת עתיד בר קיימא עבור העולם. עסקים, יחד עם גופי ממשל ברמות שונות, וארגוני חברה אזרחיים אחראים יחד למאמץ להשגת היעדים השאפתניים של הפיכת הערים לתחרותיות, בטוחות, יעילות מבחינת משאבים, עמידות ומכלילות יותר. תחומים עיקריים בהם עולה הצורך לשם השגת התקדמות במטרה 11 הם:

1 זיהוי והסכמה על הדרך ברת הקיימא ביותר להשגת המטרות – אילו פעולות יש להפסיק ואלו יש להאיץ;
2 בניית יכולות ומיומנויות מתאימות לאורך קבוצות בעלי העניין;
3 משיכת / הבטחת מקורות מימון, עיצובים חדשניים ומודלים לאספקה ופרויקטים לתשתיות ערים משולבות – כולל שירותי ניהול בניינים, אנרגיה, ניידות, תקשורת, מים, תברואה ופסולת;
4 הבטחת תהליכים ישימים לניהול הרבה בעלי עניין בכל הרמות של פיתוח עירוני אשר יובילו להסכמה רחבה, הכללה, עמידות וקיימות.

עסקים יכולים לסייע לערים לנווט באתגרים אלה ולהפוך חזון ברמה גבוהה לתוכנית פעולה ניתנת ליישום. עסקים יכולים למלא תפקיד חיוני לא רק באספקת תשתיות מסוימות, טכנולוגיות, שירותים ופתרונות פיננסיים, אלא גם בתרומה לאסטרטגיה אשר תתמוך באופטימיזציה הכוללת של מערכות עירוניות ליצירת ערים מכלילות, בטוחות, ברות קיימא ועמידות בפני אסונות. ערים המבקשות לממש את מטרות הקיימות שלהן יכולות להרוויח מהתקשרות עם עסקים בשלב מוקדם של פיתוח הליכי התכנון והאסטרטגיה, ובכך למנף את היכולת של אותם עסקים לזהות פתרונות חדשניים ויעילים מבחינת עלות לאתגרים מורכבים של קיימות עירונית.

 

נושאים עיקריים הנוגעים לעסקים אשר נדונים על ידי מטרות ה-SDG:

~   גישה לפתרונות דיור ברי השגה

~   השקעה בתשתיות

~   תעבורה בת קיימא

~   גישה למרחבים ציבוריים

~   מבנים ברי קיימא

מתודולוגיות ניהול עולמיות
  • (GRI (SRS הנחיות לדיווח קיימות, GRI 203: פיתוח והשפעה של השקעה בתשתיות ובשירותים נתמכים.
  • GRI G4 גילוי מגזר תכנון אירועים, EO2: צורות תחבורה בהן נעשה שימוש על ידי משתתפים כאחוז מסך התחבורה, ויוזמות לעידוד השימוש באפשרויות תחבורה ברות קיימא.
  • GRI G4 גילוי מגזר תפעול שדות התעופה, AO7: מספר ואחוז השינוי באנשים המתגוררים באזורים המושפעים מרעש.
  • GRI G4 גילוי מגזר הנפט והגז, OG12: פעילות במקומות בהם נעשתה התיישבות מחדש שאינה רצונית, מספר משקי הבית שיושבו מחדש בכל אחד מהאזורים וכיצד הרווחה שלהם נפגעה על ידי התהליך.
  • GRI G4 גילוי מגזר הבניה והנדל"ן, CRE8: סוג ומספר תכניות האישורים, דירוגים ומיתוגים בנושא קיימות לבניה חדשה, ניהול, תפוסה ופיתוח מחדש.

לכלי ניהול עולמיים נוספים אנא ראו באתר העולמי: /https://sdgcompass.org/business-indicators

מתודולוגיות ניהול ישראליות

המדריך לפיתוח בר-קיימא בחברות ממשלתיות

–  שיעור יוממות ונסועת כלי רכב

–  היקף שטח סגור, בנויים או מגודרים

למדדים לפיתוח בר-קיימא: נספח ג' במדריך לפיתוח בר קיימא

מקרי בוחן

הדוגמאות להלן אינן ממצות ואחדות עשויות להיות יותר רלוונטיות עבור תעשיות מסוימות לעומת תעשיות אחרות

 

  • פיתוח ו/או השתתפות משותפים בקהילה ברת קיימא המביאה יחדיו בעלי עניין רלוונטיים באמצעות פלטפורמה ניטראלית משותפת על מנת לנתח יחד, לדבר ולפעול בפונקציונאליות עירונית, עמידות ופיתוח בר קיימא.
  • שימוש במומחיות טכנולוגית על מנת לסייע לבנות יכולות של בעלי בניינים לתת פתרונות להגברת יעילות האנרגיה בבניינים ולאפשר פרקטיקות טובות לניהול הבניינים באמצעות שימוש במידע טוב לגבי הביצועים של הבניינים.
  • שיתוף פעולה עם ערים וממשלות על מנת למצוא פתרונות לצרכי תחבורה עתידיים אשר מצמצמים את ההשפעה על הסביבה בעוד שהם הופכים את התחבורה ליותר בטוחה וברת השגה לכל.
  • עריכת שינוי באסטרטגית ההשקעות הפיננסית של המגזר הציבורי על מנת לתמוך בפיתוח עירוני משולב ובר קיימא כמו תחבורה עירונית ברת קיימא, בניינים עם פליטת פחמן נמוכה, ומבנים עמידים.
  • השקעה בתשתיות בטוחות ועמידות בפעילות הקהילות או הערים, ובכלל זה תאורה, תחבורה, מערכות אזעקה וכדומה.

בשיתוף

בתמיכת

בתמיכת

בשיתוף

המרכז האקדמי למשפט ועסקים

רח׳  בן גוריון 26 רמת גן

www.clb.ac.il

03-6000800 , (שלוחה 181)

אתר אינטרנט

המכון לאחריות תאגידית

www.csri.org.il

ליעד אורתר

ראש המכון

liad.ortar@gmail.com

לפרטים נוספים